Voordat het rijbewijs behaald werd, had ik natuurlijk al een auto, met op mijn negentiende al de uiterst practische Renault 4 en de uiterst onderhoudsgevoelige Triumph Spitfire in bezit als student bedrijfskundige economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam!
De eerste cabrio was er dus al vroeg! Met de Spitfire (zie bijgaande foto voor zo’n studentikoze klassieker) een slipcursus gedaan bij Rob Slotemaker’s Antislipschool op Zandvoort. Big fun door het extreem lage zwaartepunt van die Spitfire en de grote sliphoek van 70 graden, dus als hij bijna helemaal om was kreeg je hem toch nog terug rechtuit bij snel reageren. Dat wist de toenmalige slip-instructeur David Hart goed, dus hij wilde mijn Spitfire zelf ook wel eens proberen op de baan, en deed dat met veel succes! Feestje voor gevorderden en echte autoliefhebbers!
Vervolgens die Engelse Triumph Spitfire cabrio verkocht (met bescheiden winst) waardoor de volgende iets minder spannende maar wel practische auto kon worden aangekocht: een eerste volwassen en inmiddels klassieke VW Golf I waarmee zelfs met mijn lieftallige eega (natuurlijk continu op de bijrijdersstoel) het noorden van Portugal werd bereikt. Ook werden in het jaar erop de Zwitserse Gotthard tunnel en Alpen doorstaan met de oude Golf I, die natuurlijk goed warm liep hoog in de bergen, maar alles overleefde!
- Na hard studeren, hard sporten en hard werken (nee, geen klassiek studentenleventje met bier en andere alcoholische versnaperingen, daardoor hield ik geld over voor auto’s!) werden de auto’s al snel exotischer en sportiever, en al helemaal toen er geld verdiend werd met de diverse banen als product manager, marketing manager, commercieel directeur en algemeen directeur die ik na het behalen van de inmiddels ouderwetse economische doctorandustitel in Rotterdam mocht hebben in mijn zakelijke carrière.
- Een kleine bloemlezing van de privé auto’s uit die wilde tijd: de Renault 4 werd ingewisseld voor een iets sportievere Renault, de Renault Alpine A310 V6 in prachtig lichtblauwe kleurstelling. Verder een donkerbruine Ferrari 400, een Lancia Thema 8.32 in bordeauxrood met schitterend bruin alcantaralederen interieur, een zwarte Citroën DS Pallas, een Ferrari 308 GTB vetroresina van 1977, een rode Porsche 944 cabriolet 3.0 S2, een zwarte Lotus Esprit turbo, Porsche 911 turbo (930) van 1986, etc. etc. Volgtijdelijk wel te verstaan, want er waren maar drie plaatsen in de gehuurde boerenschuur ter beschikking, buiten laten staan van oldtimers/youngtimers doe ik principieel nooit en de financiën reikten ook niet verder dan drie mooie sportwagens. Want het gezin met inmiddels drie kinderen en een deftige dame moest ook af en toe wat te eten hebben en bleef op nummer één staan van de prioriteitenlijst……………!
- Na ruim 10 jaar persoonlijk autoplezier naast het werk begon het te kriebelen: eigenlijk was de combinatie van handelsgeest en klassieke sportieve auto’s en cabriolets zo leuk dat het smaakte naar meer. Maar opgeven van de vaste inkomstenbron met een vrouw en drie opgroeiende kinderen is een grote stap, die je als gezond conservatieve vader niet zo snel neemt.
- Dus dan de enig logische weg gevolgd: langzamerhand uitbreiden van de collectie en er voorzichtig in gaan handelen, uitsluitend met liefhebbers als klant. Verkoop van liefhebber aan liefhebber dus.
- Ook dit duurde zo’n dikke 10 jaar, waarbij de tweede boerenschuur werd bijgehuurd, de collectie van 3 naar 8 auto’s groeide, waarbij de nadruk kwam te liggen op de sportieve coupés en cabriolets van de jaren zeventig, tachtig en negentig. Lancia Delta Integrales 8V en 16V (heerlijke rijdersauto voor de sportieve durfals), Ferrari 308 GTS, BMW 325i cabriolets E30, Fiat 124 Spiders, Mercedes SL’s van de 107 en 129 serie, Nissan 300 ZX turbo’s, Alfa Romeo Spiders van alle klassieke series, VW Golf GTI’s I: allemaal maakten ze onderdeel uit van de privécollectie.
Maar dan komt de fiscus om de hoek. Bij verkoop van meer dan 5 auto’s (ook hobbymatig) ben je officieel autohandelaar, dus daar komt de volgende stap: na 20 jaar hobbyisme starten van een eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel. Een BTW nummer aanvragen, en verder gewoon doorgaan met waar je mee bezig was: youngtimers en oldtimers, de grote hobby. Opeens is het echter een hobby-bedrijf in plaats van alleen hobby. Verandert echter niks in de opzet: gewoon mooie originele auto’s inkopen door geheel Europa en verkopen plus klaarmaken volgens de wensen van de klant.
Op een manier zoals je de auto ook voor jezelf zou gereedmaken, dus niet beknibbelen op kwaliteit, maar alles goed regelen met de beste materialen. En de klant op de hoogte houden met tussentijdse updates van wat je voor zijn auto gedaan hebt om hem naar wens uit te kunnen leveren in een paar weken. In feite doen we dat nu nog steeds: de opzet blijft vanuit de liefhebberij bezig zijn, ook al staat dit soms op gespannen voet met winst maken. Geen probleem, we blijven kiezen voor kwaliteit en een auto optimaal leveren aan de klant is en blijft het doel. Zolang je daar dan ook nog een beetje van kunt leven, is het een mooi leven. Van je hobby je beroep maken, dat is het mooiste dat er is en doe ik nog steeds met veel plezier!
Dit actief zijn met klassieke auto’s en vooral youngtimers deed ik de afgelopen 10 jaar nog steeds naast het normale werk. Ook daarin kroop het bloed waar het niet gaan kon en was ik de laatste 10 jaar actief in de autobranche zelf als commercieel directeur van een internationale auto-onderdelen importeur met klanten in heel Europa en daardoor vele contacten in de Europese autowereld.
Inmiddels was het aantal verkochte auto’s aan het oplopen, nog niet rendabel, maar wel leuk! Steeds meer BMW 325i cabriolets van de E30 serie, een prachtig model en pure rijdersauto met twee gezichten: lekkere toercabrio enerzijds en bij rijden boven de 3500 toeren een zeer sportieve en uitstekend sturende 170 pk sportauto. Ideaal voor de man/vrouw die naast gezinsgebruik ook af en toe zelf zeer snel/sportief wil kunnen rijden in het weekend. In deze derde periode van 10 jaar heb ik geleerd om deze pure hobby ook iets rendabeler te maken door gestage uitbreiding van het aantal verkochte auto’s per jaar en betere inkoop en verkoop van auto’s zodat de marges de kosten beter afdekten. De boerenschuur was er nog steeds als basis, maar inmiddels was het aantal gehuurde boerenschuren van 2 naar 4 uitgebreid, zodat de stap naar een grotere locatie op 1 plek een logische volgende fase was. Verhuizen dus: eerst naar Culemborg en vervolgens naar Geldermalsen, de huidige stek in een oude fabriekshal (zie foto)
met veel ruimte en een ideale locatie met groot voorterrein en drie bruggen om niet alleen een auto te kunnen klaarmaken voor een klant (brug 1), maar ook langduriger restauraties te kunnen doen (brug 2) en dan toch nog op de derde brug aan een nieuwe klant een auto aan de onderkant te kunnen laten zien……………… Inmiddels is het aantal auto’s in onze collectie uitgebreid van de oorspronkelijke 2 (van 30 jaar geleden) naar zo’n 25 youngtimers/oldtimers momenteel, waarvan ruim de helft BMW E30 cabriolets en daarnaast diverse anders sportieve merken zoals Alfa Romeo, Porsche, Lancia, Lotus en Ferrari en soms ook een Japanse sportwagen voor de variatie!
Sinds 1 augustus 2016 ben ik op inmiddels 52-jarige leeftijd officieel zelfstandig werkzaam, na dus 3 x 10 jaar in diverse ontwikkelingsfasen met youngtimers en oldtimers bezig te zijn geweest als hobby-autoboer. De leercurve was dus niet zo steil, maar al doende leert men! Vooral de kunst om het evenwicht te vinden tussen een auto perfect klaarmaken voor een klant en daarnaast toch nog iets geld verdienen is een uitdaging.
En die kunst beheersen wij inmiddels na 30 jaar, zodat u een perfecte deal bij ons kunt maken, als echte liefhebbers maken wij uw auto perfect in orde met als eerste uitgangspunt de kwaliteit van de opgeleverde auto en niet de dikte van onze portemonnaie! Dat is een groot voordeel voor u. Wij verkopen dan ook als één van de weinige youngtimer/oldtimer-specialisten diverse van onze auto’s ook met garantie van 1 jaar op de motor en de versnellingsbak aan klanten met levens- en vooral rijders-ervaring! Die garantie verlenen wij alleen op auto’s die wij zelf hebben geselecteerd, dus waarvan de kwaliteit uitstekend is, en als de klant onze vraagprijs betaalt. Onze specialiteit: originele topkwaliteit BMW 325i cabriolets van de geliefde E30 serie, maar daarnaast nog vele andere vooral bijzonder originele youngtimer en oldtimer coupés en cabriolets die wij zelf mooi vinden. Wij kopen deze wagens duur in zodat ze al goed zijn, en maken ze vervolgens nog beter, alles in het belang van de kwaliteit van de auto en dus van de klant!
Bel of mail ons maar, wij helpen u graag zoals wij al honderden klanten in heel Europa inmiddels, geholpen hebben aan een prachtige originele klassieker!